20241206 - Šachový slovníček
ŠUSTRÁK = ŠUSTERMAT = ŠUSTRMAT 1.e4 e5 2.Sc4 Jc6 3.Df3 d6 4.Dxf7#
WIKI: Jiné jazyky charakterizují čtyřtahový mat podobnými obraznými výrazy, např. angličtina Scholar's Mate (učencův mat), němčina Schäfermatt, Schustermatt (ovčácký mat, ševcovský mat), italština Matto del barbiere (holičský mat), slovenština Ovčí mat, ruština Детский мат (Dětský mat)), francouzština Coup du berger.
MAT BLÁZNŮ = MAT HLUPÁKŮ 1.f3 e5 2.g4 Dh4#
WIKI: Termín užívaný v šachu pro označení nejkratšího možného matu
LÉGALŮV MAT = NÁMOŘNÍ KADET 1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Sc4 d6 4.Jc3 Sg4 5.h3 Sh5 6.Jxe5! Sxd1 7.Sxf7+ Ke7 a 8.Jd5# Označení pochází z názvu stejnojmenné operety, při které byla partie předváděna na jevišti.
WIKI: Šachová léčka s obětí dámy a následným matováním černého třemi lehkými figurami bílého.
EPOLETOVÝ MAT = mat, kdy krále blokují vlastní kameny 1.e4 e5 2.b3 Dh4 3.Ke2 De4 mat

BNT 1.f5+ Kxf5 2.e4+ dxe4 3.Vg5 mat

BNT 1.f4+ Kd5 2.f5 Sxf5 3.Jf4+ Ke5 4.Vd1 c6 5.Vd5+ cxd5 6.Jd3+ exd3 7.f4 mat
PĚŠEC – PÍŠEK – SEDLÁK – PINČL – PION – PIŇDOUR – ŤOK – CUPÍK
STEINITZOVO PRAVIDLO = možnost tempovat pěšcem ze základní pozice pohybem o jedno, nebo dvě pole


BNT 1.h4 Kg8 2.h5 Kh8 3.g6 hxg6 4.hxg6 Kg8 5.g7 a bílý vyhraje
BNT 1.h3 Kh8 2.h4 Kg8 3.h5 Kh8 4.g6 hxg6 5.hxg6 Kg8 6.g7 a bílý vyhraje
Wilhelm Steinitz 1. mistr světa 1886-1894 (narodil se v Praze)
Pečlivě uplatňoval drobné poziční výhody a jeho důsledně vedená obrana se ukázala rovnocenná útoku. Steinitz položil základní kameny moderní strategie a stal se jedním z vyvratitelů starého romantického vedení partie. Steinitz například učil, že hráč, který má dočasnou výhodu, musí útočit, aby ji proměnil ve výhodu trvalou.
JEZDEC – KŮŇ – KONÍK – SKOČEK – SPRINGER – HIP-HOP – HOPSÍK
GROTESKA = specifická úloha skladebního šachu

JEZDEC NEDOKÁŽE TEMPOVAT

BNT 1.Kxe1 pak 2.h3! (Steinitzovo pravidlo) až 7.h8J!! poté Jf7-Jd8-Je6xc5-Je4-Jd6xc4-Ja5 a Jxb3 mat
ŽERT = šachové řešení je něčím originálním a vtipné (může porušit pravidla)

BNT mat 6. tahem – „bílý dá mat, ať chce, nebo nechce“

BNT mat 1. tahem – 1.b8J bílý postaví černého jezdce!
STŘELEC – BĚHOUN – BĚŽEC – LAUFER – BISKUP – KURÝR – BĚŽÍK

BNT – mat 3. tahem – 1.Vc6! Ke4 2.Sg4 Kxd5 3.Sf3 mat anebo 2..Kd3 3.Sf5 mat (česká šachová úloha z roku 1862)

BNT – bílý prohraje – střelec nezabrání postupu pěšce do dámy (natáhne kalhoty - Havlovky)
VĚŽ – STOŽÁR – ROOK – VĚŽÍK
DEŠTNÍK = využití soupeřova kamene pro vlastní ochranu

ČNT 1…f4! 2.gxf4 Vb2+ 3.Kf1 Kf3 a černý král je schovaný pod deštníkem

BNT 1.a3!! Vxf1+ 2.Ke2 Vf4 (prohrává 2…Vh1 3.Vd1+) 3.Vb3+ Ka2 4.Vb4!! a věž je chycená
HARMONIKA = zdvojení věže na sedmé (druhé) řadě

ČNT 1…e5! 2.Sxe5 Vdd2 3.Vf1 Dxe3! 4.Sf4 Vxf2!! s matem

BNT remis - bílý šachuje věžemi po sedmé řadě
DÁMA – KRÁLOVNA – MADAM – BABA – FÚRIE – BABÍK
KRÁL – KAREL – VELIČENSTVO – MONORCHA – KRÁLÍK
BODYČEK = král brání soupeřovu králi

ČNT 1…Ke5! (hrubkou by bylo 1…f4?? pro odříznutí krále tahem 2.Va5!) - možné pokračování 2.Kb7 f4 3.Kc6 f3 4.Kc5 Ke4 5.Ve1+ Kd3! remis (po 5…Kf4?? 6.Kd4 by černý prohrál)

BNT 1. Vd2!! d4 2.Vd1!! a bílý vyhraje (studie Richarda Rétiho)
Např. 2…Ke4 3.Kd6 Ke3 4.Kd5 d3 5.Kc4 d2 6.Kc3
Nebo 2…Kd5 3.Kd7! (opozice) a podle toho, na kterou stranu se vydá černý král, půjde bílý král na stranu opačnou a vyhne se bodyčeku černého krále
Děda, který učí vnučku šachy a jeho slovníček: CUPÍK – HOPSÍK – BĚŽÍK – VĚŽÍK – BABÍK – KRÁLÍK
